Thursday, August 5, 2010

ikhram muslimin

kasih sayang sesama muslim, sifat yang semakin hilang dalam diri orang-orang islam tidak kira apa pangkat atau jawatan hatta ustaz dan imam sekalipon. lama aku perhatikan sifat ini di kalangan orang-orang islam, contoh paling dekat di halaqah aku sendiri....
jemaah luar negara selalu singgah di tempat kami, tapi sambutan dari kalangan umat islam amat menyedihkan. pengerusi, imam, ustaz, ajk-ajk dan makmum(sebahagian besar) memandang hina pada jemaah-jemaah ini. walaupun yang datang itu sebenarnya ustaz-ustaz dan para hafiz. sepatutnya mereka mempunyai sifat memuliakan tetamu, bertanya khabar dan tanyakanlah perkembangan islam di negara-negara mereka. nusrahlah mereka, tunjukkan akhlak yang baik pada kami ini..
dan bila orang politik yang datang di tempat kami dengan membawa dunia, mereka menyambut dengan meriahnya, paluan kompang...acara membodek pon ada.. huhu, bawa anak isteri, untung-untung dapat sikit habuan nanti...
aku dah terbayang kedatangan dajjal je sekarang ini, yang mana dajjal akan datang membawa dunia dan berpusu-pusu mereka mengikutinya.. yand datang membawa agama mereka pinggirkan.
memang patut umat islam ini Allah s.w.t hina jika kita berterusan bersifat begini, memang layak kita di malukan. kesalahan amat besar dalam diri umat sendiri.....marilah kita bemusahabah diri sendiri, renung dan lihat diri kita, perbaikilah amalan dari hari ke hari.

2 comments: